Blåser nytt liv i historien
Passasjerene skålte i håndslipte champagneglass, og leste i lyset av munnblåste lampetter på sine lugarer. Nå gjenopptar Hadeland Glassverk produksjonen av unike objekter fra Amerikalinjens storhetstid, til glede for nye gjester og oppdagere.
Det er snart bare et halvt år til Amerikalinjen på nytt legger til kai i Oslo. Ikke som luksustransportør for eventyrlystne turister, men som hotell-vertskap for oppdagelser i den norske hovedstaden, skriver hotellet i en pressemelding.
Og når det delikate boutique-hotellet åpner dørene 15. mars neste år, er det få tilfeldigheter som råder. Derfor er det også jobbet hardt i kulissene, for å børste støvet av gamle skatter fra Hadeland Glassverk.
– Glassverket produserte for Amerikalinjen gjennom mer enn 60 år. Da jeg fikk en henvendelse fra hotellprosjektet, visste jeg akkurat hvor jeg skulle lete, forteller Maud Gjeruldsen Bugge, designsjef ved Hadeland Glassverk.
Fant gull
Og det var ikke småtteri hun fant. Alt fra forseggjorte champagneglass, laget for spesielle anledninger, til hverdagsserviset som ble benyttet av reisende på tredje klasse, og kanskje også besetningen. Hadeland Glassverk leverte også lampetter til lugarene, lysekroner i spisesalene, vaser og askebegre med den karakteristiske logoen til NAL.
– Det er fantastisk å være med på å hente frem perlene, og revitalisere en liten bit av vår felles kulturarv, sier Wilhelm Hartwig, direktør for Amerikalinjen.
Hadeland Glassverk var aldri i tvil da forespørselen om et nytt samarbeid med Amerikalinjen kom.
– Det er utrolig gøy at det nå bokstavelig talt blåses nytt liv i Amerikalinjen, at de historiske objektene skal inngå i nye sosiale sammenhenger. Både champagneglassene og de kuleformede lampettene vi setter i produksjon igjen, er munnblåste, forteller Gjeruldsen Bugge.
– Harmoniserer med bygget og interiøret
Det er ingen overdrivelse å si at produktene er særdeles gjennomarbeidet.
– De munnblåste kuplene har en farget kjerne, slik at lyset skal skinne godt gjennom, og gi en spesiell varme til hotellrommene. Formen vi har valgt, kalles egentlig for «krystallkule». Uttrykksmessig er det en enkel form, men kuleformen går veldig godt inn i tidsepoken dette bygget er oppført i. Den er med andre ord tidsriktig, formmessig, og derfor harmoniserer den også med bygget og interiøret for øvrig, forteller designsjefen entusiastisk.
Glassene er i tillegg håndslipte, og det er opptil åtte forskjellige personer som utfører oppgaver på hvert enkelt glass, forteller Gjeruldsen Bugge.
Skål for nye opplevelser!
Champagneglassene er flate, har dråpeformet fot med fasettslipninger, og en diskre sandblåst logo. I tillegg til et begrenset opplag med champagneglass, forbeholdt spesielle anledninger, blir det også produsert et festservise. Porselenet har motiv fra kart og ruter som er stiplet inn.
– Dette er et utrolig spennende prosjekt med dedikerte folk. Å ta inn elementer fra historien, og samtidig skape noe helt nytt, gjør konseptet både interessant og autentisk, sier Gjeruldsen Bugge.
Entusiasmen hos Hadeland Glassverk deles i høyeste grad også på motsatt side av bordet, hvor Wilhelm Hartwig setter ord på samarbeidet.
– Vi har vært med på en fantastisk reise sammen med Hadeland Glassverk. For oss er de en optimal partner, med en faktisk link til historien og produksjon i Norge. Det har vært magisk å dykke ned i arkivene, og se historien tre levende frem mellom nedstøvede hyller og arkivskap. Nå gleder vi oss til å invitere gjester til en eksklusiv åpningsskål med historisk sus, avslutter direktøren.
Fakta om Amerikalinjen
Amerikalinjen åpner 15.mars 2019.
Hotellet får 122 delikate rom og suiter.
Andreas Bjercke & Georg Eliassen var arkitekter for det opprinnelige bygget, som sto ferdig i 1919.
Arkitekt for ombyggingen til hotell er Kritt Arkitekter.
Finske Puroplan står for interiøret.
Hotelldirektør: Wilhelm Hartwig.
Gårdeier: Sparebank 1 Forsikring.
Operatør: Nordic Hotels & Resorts.
Foto: Amerikalinjen åpner i mars 2019. Fotograf: Marcin Ptak.